Rezultate SEO & ROI dintr-o campanie, cat dureaza?
Pentru persoanele care nu sunt familiarizate cu termenul rezultate SEO, acesta pare adesea complicat, imprevizibil si indoielnic ca valoare. Aceasta perceptie gresita a determinat multi proprietari de afaceri sa renunte complet la campaniile SEO, pierzand astfel oportunitatea de a-si creste vizibilitatea online si de a atrage noi clienti.
Cei care s-au aventurat in SEO fara prea multe cunostinte despre ce este nevoie sa incepi o campanie de succes, sau sunt victimele unor agentii SEO de slaba calitate aflate in primele rezultate Google prin SEO SPAM, sunt adesea nervosi sau surprinsi cand trece o luna – o perioada de timp pentru a testa campania – si rezultatele sunt inexistente sau neimpresionante.
Internetul este incarcat cu informatii si mesaje proaste de la autoproclamati „experti SEO” ce ofera servicii care nu folosesc nimanui, in afara de ei insisi.
Stai departe de site-urile web care nu prezinta un sentiment de incredere daca esti nou in SEO. Le recunosti simplu, o sa regasesti in continutul lor cuvinte cheie repetate exagerat: „profesional, experti, premiati, specializati, aparuti in topuri internationale cand in RO nu stie nimeni de ei”, etc.
Ce inteleg prin „rezultate SEO”?
Sa clarificam ce inseamna „rezultate SEO” – o expresie la fel de vaga precum „este nevoie de timp”. Exista multe beneficii din SEO, dar cel mai important este traficul care converteste.
Desi exista nenumarate intrebari legate de servicii SEO, putine ofera un raspuns la fel de greu ca si aceasta: „Cat dureaza pana obtin primele rezultate in SEO?” Asta in conditiile in care presupunem ca SEO este facut corect!
Ar fi grozav daca am avea un raspuns clar pentru tine si sa spunem: „Este nevoie de 4 saptămani, 2 zile, 5 ore, 17 minute si 24 de secunde pentru ca strategia SEO sa-ti aduca primii clienti”. Dar nu este atat de simplu!
Se poate face doar o presupunere educata bazata pe diferite variabile, dar nu poti oferi niciodata perioade de timp exacte cu privire la cat dureaza SEO sa functioneze.
In principiu, se datoreaza faptului ca, pe langa toate variabilele care joaca un rol in optimizarea site-ului tau web, trebuie sa evaluam aceleasi variabile si in eforturile de optimizare seo ale concurentilor tai.
Nu este vorba doar despre ceea ce faci tu, ci si despre ceea ce se intampla in jurul tau. Climatul SEO poate influenta in mod semnificativ succesul strategiei de marketing digital. Climat care complica si mai mult realitatea. Poate transforma o intrebare deja complexa, intr-una cu un raspuns infinit mai dificil.
Dar sa raspundem la ce stim exact!
Care este rentabilitatea medie a investitiei dintr-o campanie SEO buna?
O campanie SEO buna poate atinge un ROI mediu de 748%. Aceasta inseamna ca pentru fiecare leu investit in SEO, companiile primesc un profit de 7,48 lei. Aceasta medie se intinde pe diferite industrii, cum ar fi 1.389% pentru companiile imobiliare.
Care este raportul mediu ROI al SEO?
Raportul mediu de rentabilitate a investitiei pentru SEO este de 22:1. Pentru fiecare leu cheltuit, primesti 22 lei inapoi. In serviciile de marketingul digital, un raport de rentabilitate a investitiei de 5:1 este considerat „destul de bun”, majoritatea agentilor de marketing urmarind un raport de 10:1.
Ce trebuie sa stii despre cautarea organica?
Cautarea organica ramane cea mai dominanta sursa de trafic web care poate fi urmarita, reprezentand 63% din toate cautarile efectuate online. Aceasta dominatie subliniaza rolul critic al SEO in generarea traficului web in comparatie cu alte canale precum cautarea platita sau retelele sociale.
Perioada de timp necesara returnarii rezultatelor in urma campaniei SEO, depinde de o varietate de factori si de anumite etape de optimizare web aplicate corect. De la punctul in care te afli cand incepi SEO, la asteptarile tale si chiar bugetul tau.
Exista un cuvant comun in randul expertilor in tehnicile de optimizare: „SEO este un maraton, nu un sprint.” Datorita actualizarilor Google, Panda si Penguin, stim ca, incercarea de a forta un rezultat rapid poate ajunge sa coste business-ul tau mult mai mult decat castiga.
Deci, cat dureaza pana obtin primele rezultate din campania SEO?
R: trei pana la sase luni!
Intr-o campanie B2C poate dura de la trei pana la sase luni pana cand incepi sa observi orice rezultat, iar pentru majoritatea campaniilor B2B sunt necesare 8-10 luni pentru a ajunge la rentabilitatea investitiei in SEO.
Studiu recent despre SEO si ROI (rentabilitatea investitiei): SEO ROI Statistics 2024.
Personalul Google insusi afirma ca SEO necesita patru pana la 12 luni pentru a genera rezultate semnificative si necesita imbunatatiri continue dupa aceasta perioada.
Factorii care afecteaza succesul campaniei SEO
Care sunt exact cheitele unei campanii SEO de succes?
Sa ne uitam la 5 factori principali si decisivi care influenteaza rapiditatea rezultatelor in SEO.
Cauze care determina perioada pana cand afacerea ta va incepe sa obtina rezultate reale in ceea ce priveste traficul, generarea de lead-uri si ROI.
1. Calitatea campaniei SEO
Abilitati si expertiza: specialistii cu experienta pot identifica rapid strategiile castigatoare si le pot pune imediat in miscare. Expertiza noastra nu se refera doar la executarea corecta a campaniilor, ci si la optimizarea acestora pentru performante de varf, ceea ce duce in mod natural la un ROI mai rapid.
SEO poate insemna multe lucruri.
Poate fi vandut ca un serviciu entry-level de 300 Euro/luna sau 1.500 Euro. Unele agentii spun ca vor optimiza doar tehnic un site web (viteza site-ului, securitatea, compatibilitatea cu dispozitivele mobile si etichetele de titlu) atunci cand ofera „SEO”. Altii, precum noi, ofera intreaga gama de servicii pentru a produce clienti pe termen lung, pe o baza solida. Asta inseamna:
- Cercetarea cuvintelor cheie pentru a viza doar trafic calificat
- SEO tehnic
- Productie continua de continut de inalta calitate
- Backlink-uri de la site-uri cau autoritate si relevante
O campanie SEO care nu include toate aceste 4 servicii produce rezultate doar daca industria ta este necompetitiva pe Google. Campaniile SEO care includ toate cele 4 servicii vor avea potentiali clienti pe site in 4-6 luni.
Calitatea nu inseamna doar includerea celor 4 servicii necesare pentru a reusi cu SEO, ci si a le face pe fiecare foarte bine.
De exemplu, cercetarea cuvintelor cheie poate fi facuta decent si totusi poate fi ineficienta. Multe firme de SEO aleg cuvinte cheie care sunt fie prea competitive, fie insuficient de competitive, fie pe care alte pagini de pe site-ul tau le vizeaza deja.
O alta problema comuna este crearea de continut care nu contine suficiente analize de la experti in domeniu sau care este scris la un nivel de citire gresit.
2. Industrie si concurenta
Industrie si concurenta: industria in care operezi si nivelul concurentei din cadrul acesteia joaca un rol semnificativ. S-ar putea sa vezi rezultate mai rapide daca te afli intr-o nisa cu mai putini jucatori, nu foarte competitiva.
Cu toate acestea, in domenii extrem de competitive, ar putea dura mai mult pentru a iesi in evidenta si a castiga teren. Cu cat concurentii tai au depus mai multa munca, cu atat tu trebuie sa recuperezi mai mult.
Mediul competitiv favorizeaza companiile mari, cu buzunare mai largi, care isi pot permite sa angajeze cei mai buni profesionisti SEO din industrie. Daca te regasesti in fata acestei situatii, lupta ta va fi mai lunga si mai dura.
Cand intri pe o piata competitiva, cu un site nou, cu putine linkuri, concurezi impotriva celor deja stabiliti. Acesti concurenti activeaza in industrie de ani buni, sau mai bine de un deceniu, cu propriile site-uri web optimizate si mii de link-uri.
Google serveste rezultatul cel mai relevant si de incredere pentru fiecare termen de cautare. Relevanta se calculeaza prin analiza continutului din pagina, in timp ce increderea este semnalata de site-uri web cu autoritate care trimit semnale (link-uri) catre site-ul tau.
Ce este de facut? Pot sa reusesc? DA!
Exista un aspect important si adesea neglijat, pe care majoritatea companiilor mari nici macar nu il realizeaza, si anume: corelatia dintre volumul concurentei dintr-o nisa si competenta profesionistilor SEO din spatele paginilor web de top, clasate in acea nisa.
3. Site-ul tau
Urmatorul factor determinant pentru durata rezultatelor SEO este site-ul tau web. Un site corect optimizat On-Page va obtine rezultate mai rapid.
Exista si cateva exceptii de la regula.
Spre exemplu, site-urile web penalizate de Google din cauza practicilor SEO gresite. Dar, majoritatea site-urilor consacrate au deja link-uri de inalta calitate, care faciliteaza optimizarea pentru cautarea organica.
Pentru un site cu vechime si continut de calitate, este posibil sa fie nevoie doar de cateva mici optimizari la nivel de pagina pentru a imbunatati clasamentul si a incepe sa generezi mai mult trafic.
Pe de alta parte, daca site-ul web este nou, atingerea aceluiasi nivel ca si concurentii tai poate fi un proces care implica mai mult timp. Aici poti sa acorzi o atentie marita la experienta utilizatorului care va contribui major la pozitionari.
Fiecare site web este unic si nu exista o formula exacta pentru a determina capacitatea unui site de a se clasifica in cautarea cuvintelor cheie tintite.
4. Asteptarile tale
Exista cateva asteptari generale pe care le poti stabili cu privire la o campanie SEO. Cand pornesti de la zero, nu te poti astepta la o schimbare semnificativa in prima luna. Daca esti norocos si toate stelele se aliniaza in mod proverbial, s-ar putea sa incepi sa vezi niste cresteri ale traficului, dar nici pe departe rezultate care sa-ti compenseze toate cheltuielile.
Daca ai deschis recent un magazin online si doresti sa intreci eMag, pentru cuvinte cheie de cautare precum „Laptopuri”, este putin probabil sa ai succes curand. Rezultatele reale SEO, atat din punct de vedere al traficului, cat si al veniturilor, sunt conditionate si de asteptarile tale.
Obiectivele ambitioase necesita adesea strategii mai elaborate, resurse si, inevitabil, mai mult timp. Chiar si cresterea afisarilor de pagina poate necesita o investitie semnificativă de timp daca vrei o crestere uriasa a traficului.
Fi realist cu privire la cuvintele cheie pentru care vrei sa obtii o vizibilitate mai buna la cautari in Google si vei obtine mai rapid rezultate reale din campania SEO.
Un motiv in plus sa optimizezi pentru expresii de cuvinte sau cuvinte cheie locale, ca o afacere mica, recent deschisa. Prin mentinerea asteptarilor realiste, te poti concentra pe realizarea progreselor treptat, catre obiectivele SEO finale.
O strategie eficienta este una care se bazeaza pe obiective masurabile. Daca aceste obiective sunt indeplinite, treaba nu este incheiata – se stabilesc noi obiective. Acest ciclu nu este doar despre castiguri pe termen scurt, este o investitie in prezenta online a companiei tale pe termen lung. Practic, odata ce ai inceput cu SEO, nu te vei opri niciodata, deoarece atat rivalii tai existenti, cat si noii jucatori din industrie vor incerca constant sa-ti fure pozitia pe Google.
5. Resurse alocate pentru SEO
Resursele joaca un rol major in eficienta. SEO nu este un concurs de cheltuieli, dar bugetul tau dicteaza vizibilitatea in cautarea Google. Mai simplu spus, primesti ceea ce platesti. Jucatorii proeminenti depasesc cu usurinta concurentii mai mici, ceea ce te poate impiedica sa castigi rezultate.
Investind mai mult te va ajuta sa vezi mai repede rezultate mai bune!
Merita remarcat faptul ca suma pe care o cheltuiesc concurentii tai conteaza la fel de mult. Daca cheltui 1.000 Euro/luna pe SEO si nu vezi rezultate, ar putea fi pentru ca concurentii tai cheltuiesc 2.000 Euro/luna. SEO nu functioneaza intr-un vid, ci intr-un ecosistem competitiv unde fiecare actiune are un impact. Tot ceea ce faci tu iti afecteaza concurentii si tot ceea ce fac concurentii tai te afecteaza pe tine.
Un buget mai mare iti permite sa cumperi continut de calitate superioara pentru site-ul tau, sa te joci cu testarea A/B si sa te adaptezi rapid la tendintele pietei sau la schimbarile consumatorilor. Cu un buget redus, aceasta adaptabilitate devine un lux pe care s-ar putea sa nu ti-l poți permite.
Randamentul rentabilitatii investitiei in SEO
Marea intrebare pentru SEO nu este doar despre „rezultate” sau „trafic” – este despre rentabilitatea investitiei. In ce moment incep rezultatele tale sa aduca un profit peste costurile tale?
Presupunand ca investesti o suma in fiecare luna, ar trebui sa existe un „punct de cotitura” in care rentabilitatea investitiei devine pozitiva. Rezultatele tale initiale (in primele 6 luni de campanie) te vor ajuta sa incepi sa ajungi la pragul de rentabilitate, dar din experienta mea, dureaza putin mai mult sa obtii un ROI constant pozitiv.
Daca nu observi rezultate in acest interval de timp, nu inseamna neaparat ca este ceva in neregula cu campania SEO. Poate concurentii tai fac o treaba mai buna, caz in care ar trebui sa-ti reevaluezi bugetul. Acest lucru presupune ca ai verificat furnizorul de SEO si esti increzator ca face o treaba buna.
Cum faci SEO sa obtii rezultate mai rapid?
Din fericire, exista practici de optimizare bune prin care poti sa produci rezultate si profit, mai rapid, fara a concura direct cu cei din nisa ta.
Nu vei obtine efectele pe care le doresti, imediat, si este posibil sa nu te pozitionezi pe cuvintele cheie ideale, dar poti creste traficul pe site in 90, 60 sau chiar 30 de zile.
Lucrurile stau cam asa:
- Poti optimiza pentru cuvintele cheie long-tail, care furnizeaza o cantitate mai mica de trafic, dar au, de obicei, rate mari de conversie mari si sunt semnificativ mai putin concurentiale in cautarea organica. Cuvintele cheie cu coada lunga convertesc mult mai bine decat cuvintele cheie scurte, ceea ce le face o tinta excelenta pentru eforturile initiale de optimizare.
- Poti optimiza pentru prima pagina, nu neaparat primele pozitii, dar concentreaza-te pe optimizarea titlului si meta descrierii pentru a obtine cel mai mare CTR posibil si a castiga mai mult trafic decat concurentii tai.
- Poti optimiza pentru cautarea locala in loc sa concurezi cu gigantii, pentru a accesa o piata mai putin competitiva, mai familiara.
Rankarea organica pe expresii de cuvinte long-tail si cuvinte cheie locale iti permite sa generezi rezultate rapide din eforturile SEO, targetand o piata mai mica, mai definita.
Care este intervalul de timp pentru a vedea rezultatele SEO?
Cu un continut excelent, optimizat corect pentru expresiile de cuvinte cheie relevante si un profil de link-uri bun, poti vedea rezultate reale si masurabile in cel putin 3 luni.
Intr-o piata competitiva, dureaza mai mult pana la atingerea obiectivelor. Poate fi dificil sa faci asta in-house, daca nu ai o echipa de marketing extrem de experimentata, si este la fel de dificil sa gasesti o firma care sa fie dispusa si capabila sa depuna munca necesara pentru a obtine dominatia companiei tale pe Google.
Cu accent pe clientii B2C si B2B si peste 16 ani de experienta, suntem firma SEO #1 din Craiova. Daca esti interesat sa afli mai multe despre parteneriatul cu noi intr-o campanie SEO, contacteaza-ne aici.
Volumul de trafic si directiile pe care le generezi din SEO vor creste treptat, oferind afacerii tale o imbunatatire continua si performanta in fiecare luna. Unul dintre cele mai bune aspecte este ca rezultatele continua sa creasca in timp.
Ceea ce incepe cu un singur apel telefonic de la un client care a gasit site-ul web printr-un cuvant cheie de cautare, poate evolua adesea intr-un flux constant, previzibil de oportunitati, vanzari si venituri. Important e sa vizezi castiguri mici la inceputul campaniei SEO. Pe masura ce site-ul tau se stabileste ca o sursa relevanta, de incredere pentru publicul tinta, vei vedea un progres constant si masurabil.