Dezvoltare web personalizata sau platforme CMS


Dezvoltare web personalizata

Dezvoltarea web personalizata, sau custom, nu este tocmai ieftina. Costul proiectarii si dezvoltarii poate incepe de la 1.000 euro si urca rapid, in functie de complexitate si cerinte.

Asadar, de ce ai plati atat de multi bani pentru un site sau magazin online cand poti utiliza un serviciu precum, Wix sau WordPress si poti construi chiar tu un site web ieftin sau chiar gratuit?

Optiunile sunt interminabile si extrem de dificile de inteles pentru cei non-tehnici.

In plus, majoritatea sfaturilor pe aceasta tema sunt atat de contradictorii incat te fac si mai confuz.

Hai sa elucidam situatia si sa trasam directia corecta, fie ca vorbim de o dezvoltare web personalizata sau un CMS (Content Management System) pre-construit.

Astfel, vom elimina o parte din aceasta povara, prin disecarea si compararea principalelor tipuri de solutii disponibile.

Voi incepe examinand tipurile de solutii CMS pre-construite, voi continua cu sisteme CMS personalizate si voi incheia cu un rezumat al avantajelor si dezavantajelor.

Ce este un CMS pre-construit si ce tipuri sunt?

Un CMS pre-construit  este un sistem deja construit de o companie sau de o comunitate de programatori si acum este oferit pentru utilizare in masa.

Ce rol are un CMS?

Un sistem de administrare a continutului sau CMS este un sistem software creat pentru automatizarea cat mai deplina a gestiunii continutului, in special a site-urilor web. Scopul este de a reduce sau elimina interventia programatorilor la editarea si administrarea site-urilor. CMS-ul faciliteaza organizarea, controlul si publicarea de documente sau alt tip de continut, cum ar fi imagini si resurse multimedia.

Aceste sisteme pot fi comerciale, pe care ar trebui sa le cumperi sau sa platesti un abonament, si open source, pe care oricine le poate descarca si utiliza gratuit.

Piata sistemelor CMS este foarte diversa, solutiile difera prin forma, functionalitate si cost. In scopul acestui articol, am impartit solutiile existente in trei tipuri:

1) Constructori de site-uri web

2) Platforme CMS

3) Solutii CMS enterprises


Aceasta diviziune este oarecum simplificata, deoarece exista solutii care se vor incadra perfect intre aceste categorii (produse de nisa).

Cu toate acestea, cred ca sunt principalele tipuri de solutii de care trebuie sa fii constient atunci cand te gandesti cum sa abordezi dezvoltarea site-ului web.

1. Constructori de site-uri web

„Pot construi un site web fara abilitati de proiectare si codificare?”

Este o intrebare obisnuita a utilizatorilor de creatoare de site-uri web.

Constructorii de site-uri permit utilizatorilor sa creeze pagini web fara a fi nevoie sa codeze sau sa proiecteze.

Providerii ofera o selectie de teme cu functionalitati incorporate. Alegi una dintre ele si o editezi. Prin editare, ma refer la completarea textului si incarcarea fotografiilor si videoclipurilor. De asemenea, poti muta anumite blocuri cu functia „drag and drop”.

Aceste sisteme functioneaza pe principiul „Ce vezi este ceea ce obtii” (WYSIWYG), adica, ceea ce vezi in editor vei vedea pe pagina web dupa publicare. Mai mult sau mai putin.

Creatoarele de site-uri web sunt proiectate pentru site-uri web simple, de prezentare si acopera majoritatea nevoilor intreprinderilor mici, precum restaurante, studiouri foto, trupe de muzica, agentii de organizare a evenimentelor etc.

Exemple de constructori de site-uri web

Primul loc ramane ocupat de Wix, constructorul de site-uri preferat, este urmat apoi de Squarespace, Weebly, Jimdo si altii.

Aceste solutii ofera si functionalitati de comert electronic intr-o masura diferita. Dar exista si constructori de site-uri web specializati pe segmentul de comert electronic, cum ar fi Shopify si Bigcommerce.

Argumente Pro

Evident, cel mai mare avantaj al constructorilor de site-uri este usurinta lor in utilizare. Site-ul va fi functional in cateva ore, fara a fi necesar sa scrii o linie de cod.

Argumente Contra

Cel mai mare dezavantaj al acestor solutii este lipsa de flexibilitate.

Optiunile de personalizare se opresc la alegerea culorilor dintr-o schema de culori prestabilita si deplasarea in blocuri „mobile”.

Prin urmare, nu vei putea adauga functionalitati sau stiluri personalizate, care nu sunt incluse in tema pe care ai ales-o. Cu exceptia cazului in care vrei sa rescrii codul, dar nu asta este ideea unui constructor de site-uri web.

2. Platforme CMS

Printr-o platforma CMS, ma refer la sisteme precum WordPress.

Sistemele de gestionare a continutului (CMS) sunt diferite de constructorii de site-uri, prin faptul ca ofera o functionalitate de baza si o multime de suplimente. Astfel, tu trebuie sa alegi ceea ce ai nevoie si sa configurezi site-ul manual.

Este ca si cum ai construi o casa, poti sa o construiesti singur cu un set de elemente (platforma CMS) sau sa cumperi o casa pre-construita si sa schimbi doar anumite parti ale acesteia (constructor de site-uri).

Aceste platforme pot fi open source, pe care le poti utiliza gratuit si le poti modifica atat cat doresti, fie proprietate, pe care trebuie sa o cumperi sau sa o platesti prin abonament (SaaS).

Pentru a configura un site web pe o platforma CMS ai nevoie de anumite abilitati de codare sau poti angaja experti intr-o platforma la alegere.

Platforma CMS WordPress

In exemplul cu WordPress, va trebui sa il descarci si sa il configurezi dupa nevoile tale. Poti obtine orice functionalitate suplimentara, care nu este furnizata initial in WordPress, cu plug-in-uri terte.

In ceea ce priveste design-ul, exista diverse piete online cu teme, unde ai posibilitatea de a alege o tema (gratuita sau platita). Poti opta pentru o tema cu design personalizat dar implica costuri de dezvoltare.

Exemple de platforme CMS

Platformele CMS din TOP 3 sunt WordPress, Drupal si Joomla. Printre care, WordPress este de departe cel mai popular (58,9% cota de piata). Este urmata de Drupal (7%) si Joomla (4,7%).

Iar daca vorbim de e-commerce, cea mai populara platforma CMS este Magento. Toate platformele mentionate mai sus sunt open source.

Argumente Pro

In comparatie cu constructorii de site-uri web, sistemele precum WordPress sunt foarte flexibile. Ai mii de teme din care sa alegi. Mai mult, cu abilitati HTML poti personaliza o tema aleasa in orice mod doresti.

Cum am mentionat anterior, poti adauga functionalitati suplimentare cu plugin-uri.

Argumente Contra

Cel mai mare dezavantaj al solutiilor CMS open source este acela ca nu sunt suficient de sigure. WordPress are multiple surse de vulnerabilitati.

Intalnesti bug-uri si din pluginuri sau teme de la terti. Toate acestea lasa mult loc pentru abuz.

Fiind gandite pentru a acoperi o plaja cat mai larga de cerinte, platformele, dar mai ales template-urile si plugin-urile, vin cu cod si functionalitati, care, in majoritatea cazurilor nu sunt necesare.

Toate aceste scripturi inutile pot afecta performanta site-ului web.

Pentru hackeri este mai usor si mai profitabil sa atace un sistem open source popular, decat un site web personalizat, deoarece astfel pot „comite fraude in vrac” (nu doar sa pirateze un site personalizat).

Un alt dezavantaj este legat calitatea plugin-urilor terte pe care utilizatorii se bazeaza pentru modernizarea si personalizarea site-urilor web.

Aceste plugin-uri nu sunt testate de niciun dezvoltator de baza WordPress pentru a se asigura ca trec o forma de QA inainte de a intra in depozitul de plugin-uri.

Mai multe plugin-uri instalate = mai multe incompatibilitati!

3. Solutii CMS enterprises

Solutiile CMS enterprises sunt sisteme complexe concepute pentru organizatii mari. Organizatiile apeleaza la solutii de clasa enterprises in urmatoarele conditii:

  • experienta complexa a clientilor, contextuala si interactiva are nevoie de site-uri mari, robuste, care sustin si obiective de marketing digital
  • integrari complexe cu alte sisteme
  • trebuie sa suporte mai multe site-uri cu multe limbi
  • au un buget important

Cu alte cuvinte, aceste sisteme sunt create pentru companii mari, cu interactiuni complexe cu utilizatorii si operatiuni complexe. Prin urmare, solutiile CMS enterprises sunt robuste si bogate in caracteristici care raspund acestor nevoi.

Una dintre cele mai mari provocari la care un CMS enterprises ajuta mult, este furnizarea de experiente personalizate si coerente pe toate canalele: site-uri web partenere, site-uri web proprii, pagini de destinatie, aplicatii mobile, centre de apeluri, precum si interactiuni offline.

Exemple de solutii CMS enterprises

Exemple excelente de sisteme CMS la nivel enterprises sunt:

Argumente Pro

Dupa cum am mentionat deja, aceste sisteme sunt foarte avansate si bogate in functionalitati.

Deoarece sunt produse comerciale, sistemele enterprises sunt foarte bine sprijinite. Acest lucru este valabil atat pentru actualizarile sistemului, care sunt regulate, cat si pentru suportul tehnic 24/7 pentru utilizatori.

Argumente Contra

Cel mai mare dezavantaj al acestor solutii este pretul lor.

Solutia enterprises poate avea cu usurinta un pret din sase cifre. Pret care nu include costurile integrarii cu alte sisteme pe care compania ta le utilizeaza, instruirea angajatilor si alte cheltuieli legate de implementarea sistemului.

Un alt dezavantaj este acela al tuturor solutiilor pre-construite. Chiar si un CMS enterprises nu poate fi la fel de flexibil ca un CMS personalizat.

Solutii CMS personalizate – dezvoltare web personalizata

Prin CMS personalizat ma refer la tipul de sistem pe care o echipa de dezvoltare sau un programator web il construieste de la zero, folosind limbaje de programare si un cadru ales.

Website-urile personalizate sunt prin definitia lor concepute pentru nevoile exacte ale clientilor. Asa ca pot fi la fel de simple sau de complexe pe cat ai nevoie de ele.

Exemple

Iata un exemplu de CMS complet personalizat pe care l-am dezvoltat de la zero pentru un site de comert electronic.

CMS Custom

Acest sistem are un set de functionalitati unic, design unic, adaptat 100% la cerintele clientului. Practic, nu se compara cu nimic existent in piata azi!

Argumente Pro

Cea mai buna parte a solutiilor CMS personalizate este aceea ca sunt adaptate nevoilor tale, astfel incat nu trebuie sa faci compromisuri si sa incerci sa incadrezi sau adaptezi afacerea ta intr-o solutie existenta.

In plus, nu este necesar sa platesti pentru ceea ce nu utilizezi, asa cum se intampla adesea cu solutiile pre-construite.

Un alt mare avantaj al unui CMS personalizat este securitatea. Cand este dezvoltat corect, software-ul personalizat este aproape intotdeauna mai sigur decat unul comercial sau open source.

Si prin „corect” ma refer la respectarea tuturor standardelor industriei, iar atunci cand este nevoie, lucrat suplimentar pentru a oferi o protectie suplimentara.

Asa cum am mentionat anterior, piratarea oricaror programe pre-construite, open source sau enterprises este, in general, mai atractiva decat hacking-ul personalizat, deoarece cu solutii in masa un hacker poate abuza de multe site-uri simultan.

In plus, numai tu si echipa ta veti avea acces la cod, in timp ce cu solutii open source, oricine poate descarca si studia vulnerabilitatile sale.

Argumente Contra

Dezavantajul unor astfel de solutii personalizate este destul de evident.

Drept urmare, o dezvoltare web personalizata va necesita mai mult timp si bani la inceput, spre deosebire de utilizarea unui sistem gata-facut.

Situatia se schimba in bine dupa lansarea site-ului web, atunci cand un site personalizat poate fi mult mai usor de intretinut si de actualizat sau modificat, decat cel construit cu un CMS open source.

Concluzii

Sa rezumam. Am trecut peste 3 tipuri de solutii CMS: constructori de site-uri web, platforme CMS si solutii de nivel enterprises. Apoi le-am comparat cu cele construite personalizat.

Tip solutieFlexibilitateSecuritateCosturiTimp realizarePentru
Constructori de site-uriscazutamediemediirapidPersonal non-tehnic
Platforme CMS mediescazutascazutmediuAfaceri mici
Enterprises CMSmedieinaltacrescutmareOrganizatii mari
Custom CMSinaltainaltamediumareAfaceri medii si mari

In general, cel mai mare avantaj al utilizarii CMS-urilor pre-construite este dat de timpul economisit pana in faza de lansare a proiectului. Cel mai mare dezavantaj vine din flexibilitatea limitata, precum si din securitatea slaba.

Pe scurt, constructorii de site-uri (cum ar fi Wix) sunt cel mai usor de utilizat si rapid pentru ati pune in functiune site-ul. Dar, trebuie sa te multumesti cu functionalitatile si stilurile pe care le ofera, deoarece nu vei putea sa schimbi prea multe.

Platformele CMS (cum ar fi WordPress) ofera mai mult spatiu de personalizare, dar va trebui sa inveti unele codari sau sa angajezi un expert in platforma.

In ceea ce priveste timpul de realizare, ar trebui sa poti lansa site-ul destul de rapid in comparație cu dezvoltarea unui CMS custom, dar nu la fel de rapid ca si cu un constructor.

In plus, va trebui sa faci compromisuri in ceea ce priveste personalizarea si sa iei precautii suplimentare impotriva atacurilor.

In ceea ce priveste sistemele enterprises (cum ar fi Adobe Experience Manager), majoritatea ofera functionalitati avansate pentru a gestiona mai multe site-uri web, canale si procese organizatorice complexe.

Sunt foarte scumpe si inca nu sunt la fel de flexibile ca sistemele CMS personalizate.

In sfarsit, sistemele CMS personalizate ofera cea mai buna flexibilitate si securitate. Totusi, construirea unui site web personalizat necesita mai mult timp in comparatie cu utilizarea unei solutii pre-construite.